Jak się wyspać? 6 kroków do błogiego snu

Jak się wyspać? 6 kroków do błogiego snu

Jak się wyspać? Co robić i czego nie robić w sypialni? W tym wpisie znajdziesz 6 kroków do błogiego snu. Jednak wszystkie kroki można podsumować w jednym zdaniu: “Pod kątem psychologicznym ludzie powinni korzystać z sypialni tylko do spania i do kochania się. Do niczego więcej!”

Co kryją nasze sypialnie?

Według National Institutes of Health żyjemy w ciągłym niepokoju i doświadczamy sytuacji stresujących w obliczu kryzysu gospodarczego i napięć światowych. Również szybkie tempo życia, wszechobecna technologia oraz zatarcie prawdziwych relacji międzyludzkich doprowadza aż 70 mln Amerykanów do bezsenności. Lekarze widzą pacjentów pozbawionych snu i opisują, co mówią o swoich sypialniach. Ich oazy spokoju są zapchane przez telewizory, odkurzacze, komputery, a nawet ekspresy do kawy.

Lekarze byliby zszokowani, gdyby dowiedzieli się, jak wielu z nas łączy domowe biuro z sypialnią. Oprócz tego, na co narzekają w naszych sypialniach znaleźliby tam drukarkę, biurko, komputer, segregatory i półki.

Ponadto obecnie jesteśmy tak przywiązani do technologii, że trzymamy Smartfony przy łóżku, które zakłócają sen emitując sygnały. Nawet zegar może nam przeszkadzać w głębokim śnie.

Zasadniczą radą jest pozbycie się sprzętów elektronicznych i wszelkich innych rozrywek z sypialni, a skoncentrować się na tym, co uważa za jedyne uzasadnione czynności w tym pomieszczeniu, czyli sen i seks. Niekoniecznie w tej kolejności.

Więcej wskazówek w urządzaniu spokojnej sypialni:

1. Pozbądź się światła

W przeciwieństwie do ludzi pierwotnych, którzy zasypiali, gdy słońce zachodziło i budzili się wraz ze wschodem słońca, śpimy coraz krócej. Wynalazek, jakim jest sztuczne światło sprawił, że współczesny człowiek spędza mniej czasu w łóżku.

Aby zmniejszyć ilość docierającego światła z zewnątrz takie, jak latarnie uliczne, okna powinny być zasłonięte roletą, która nie przepuszcza światła. Nawet małe diody LED w urządzeniach mogą pogarszać jakość snu, dlatego powinny być zakryte lub wyłączone.

2. Pomaluj ściany na niebiesko lub zielono

Badania wykazały, że najlepsze kolory w sypialni to niebieski lub zielony. Niebieski najlepiej wpływa na wydzielanie się hormonów snu melatoniny. Zieleń za to od zawsze znana jest, jako kolor uspakajający.

3. Utrzymuj optymalną temperaturę 18º C

Niższa temperatura spowalnia metabolizm i pomaga w wydzielaniu się hormonów snu. Badania wykazują, że temperatura 18º C to odpowiedni poziom, by wydzielił się hormon snu, który jest sygnałem dla naszego organizmy, by zapaść w sen. Za to temperatura powyżej 21º C nie pozwala ustabilizować poziomu kortyzolu, hormonu stresu, przez co zmagamy się ze stanami lękowymi, nadmiernym apetytem oraz drażliwością w ciągu dnia.

4. Wybierz odpowiedni materac i poduszkę

Zakup materaca to indywidualny wybór, ponieważ pod uwagę należy wziąć zarówno wagę, wzrost, schorzenia oraz predyspozycje osoby leżącej. Jednak często traktujemy po macoszemu wybór poduszki, która ma diametralny wpływ na pozycję kręgosłupa podczas snu. Dobrym wyborem są materace i poduszki z pianką Memory, co oznacza, że dostosowują się do kształtu Twojego ciała i zapamiętują go.

5. Jak się wyspać ze Smartfonem w sypialni?

Rynek zabawek dziecięcych od kilku lat podbijają szturmem urządzenia wydzielające biały szum, który imituje dźwięki słyszane przez dziecko jeszcze w łonie matki. Zabawki te wydają kojący dźwięk, taki jak stłumiony odgłos bicia serca, dźwięk suszarki lub szum fal. Takie kojące dźwięki lepiej niż zatyczki do uszu zagłuszą nieprzyjemne odgłosy uliczne i pozwalają spać.

Nic nie stoi na przeszkodzie, by dorośli mogli korzystać z dobrodziejstw kojących dźwięków.

Dużą popularnością cieszą się wśród dorosłych dźwięki wentylatorów oraz nagrania białego szumu na YouTubie, do których należą relaksujące odgłosy burzy i deszczu. Jeśli już nie potrafisz obejść się bez Smartfona w sypialni, zobacz nagranie, które odtworzyło już ponad 11 mln internautów.

W internecie znajdują się setki filmików z nagraniami ASMR, których dźwięki wyzwalają zjawiska przyjemnego mrowienia w okolicach głowy i szyi. Łagodnie wypowiadane zdania, szepty i różne dźwięki wyzwalają zjawisko ASMR. Na nagraniach usłyszysz skrobanie, szuranie, dźwięk suszarki do włosów, dźwięk nożyczek fryzjerskich itp.

6. Nie wpuszczaj zwierząt do sypialni

Lekarze doradzają, by domowe zwierzęta spały w innym pomieszczeniu, ponieważ każdy wydawany przez zwierzęta dźwięk może zakłócić Twój sen. Poza tym sierść zwierząt i pot są doskonałą pożywką dla roztoczy, a to najlepsza droga do wywołania alergii.

Dodaj komentarz